Som eiendomsforvalter vet du at felleskostavregningen er en sentral, men ofte tidkrevende og kompleks oppgave. Manuell datainntasting, komplekse beregninger og risiko for feil kan spise opp verdifull tid og gå utover inntektsmuligheter, tid som heller burde brukes på mer verdiskapende oppgaver.
–Selv om man prøver å unngå det, vil man alltid sitte med noen leieavtaler der leietaker har forhandlet på felleskostnadene og ikke deltar fullt ut på alt. Når man først har satt opp disse "avvikene" i Fenistra felleskost, følger de leieforholdet tiden ut inkludert alle fremtidige felleskostavregninger. Da kan du bruke tiden på noen mer nyttig. Kristin Falch, Team lead Konsulent
Automatiser for å effektivisere og nøyaktiggjøre
Tenk deg en løsning som tar seg av de repetitive og tidkrevende rutinene. Fenistra Felleskostavregning er designet nettopp for dette – å automatisere og forenkle fordeling av felleskostnader for eiendomsforvaltere. Målet er å frigjøre verdifull tid, samtidig som du får bedre kontroll og oversikt over din økonomiske administrasjon. Dette oppnås i praksis gjennom flere nøkkelfunksjoner. En sømløs integrasjon med Fenistra Eiendom betyr at all nødvendig data samles effektivt, noe som eliminerer kjedelig og feilutsatt manuelt arbeid.
Videre tilbyr systemet fleksibel tilpasning, slik at avregningene kan skreddersys ulike fordelingstyper for hver unike eiendom, og de kan utføres så ofte som ønskelig. For å sikre en rettferdig kostnadsfordeling, muliggjør løsningen bl.a nøyaktig forbruksbasert avregning ved å legge til rette for enkel avregning av tall fra strøm- og vannmålere. Om ikke alle arealene i bygget har måler, skilles dette pr. areal i denne prosessen, noe som sikrer en presis fordeling av energikostnader basert på faktisk forbruk.
Håndtering av merverdiavgift blir også problemfri, da systemet automatisk beregner og fordeler inngående MVA i henhold til gjeldende regelverk. For å gi deg verdifull innsikt og støtte bedre beslutningstaking, genererer Fenistra Felleskostavregning detaljerte rapporter på både eiendoms- og kontraktsnivå, med mulighet for å tilpasse rapporter for spesifikke behov.
–Med Fenistra Felleskostavregning ser vi at forvaltere frigjør betydelig tid og sikrer en nøyaktighet som bygger tillit. Dette er nøkkelen til trygg, effektiv og transparent eiendomsforvaltning.
Andreas Caspari, Sales Team Lead - Visma Property Solutions.
Fra 1. juli 2025 reduseres merverdiavgiftssatsen på vann- og avløpstjenester fra 25 % til 15 %.
Hva betyr dette for deg som Fenistra-bruker?
Den reduserte satsen gjelder for all omsetning av vann fra vannverk og avløpstjenester. Med Fenistra felleskostnadsavregning håndteres denne avgiftsendringen automatisk, forutsatt at du legger opp en kostnadskonto med korrekt inngående avgift.
Det er leveringstidspunktet som avgjør satsen: 15 % for tjenester levert etter 30. juni 2025, og 25 % før denne datoen. Fra 1. juli 2025 skal salg av vann fra vannverk og avløpstjenester rapporteres med SAF-T-kode 31.
Fenistra sikrer at du enkelt kan implementere denne mva-endringen og opprettholde kontroll over dine data.
Hva betyr det i praksis?
Fordelene er tydelige:
Ønsker du bedre kontroll, oversikt og effektivitet?
Med Fenistra Felleskostavregning kan du forenkle din eiendomsadministrasjon, eliminere manuelle rutiner, minimere rom for feil og frigjøre ressurser til å vokse din virksomhet. God orden er avgjørende for å lykkes med utleie. Fenistra hjelper eiere og forvaltere av næringseiendom med alt fra kontrakter og arealer til økonomi.