Oppsett av fakturautsendelse (Meldingsutsender)

Denne guiden forklarer hvorfor en integrasjon mot en meldingsutsender er nødvendig for å automatisere fakturering fra Fenistra til dine leietakere, og hvilke steg dere må ta.

Hva er en meldingsutsender?

En meldingsutsender er en tjeneste som fungerer som en digital bro mellom vårt system (Fenistra) og leietakernes mottakssystemer (regnskapssystem/digitale postkasser). For å sende fakturaer direkte fra Fenistra må all data gå via en slik godkjent tredjepartstjeneste.

⚠️ Hva skjer dersom vi ikke har en meldingsutsender?

Dersom du ikke har satt opp noen integrasjon mot en meldingsutsender vil følgende skje:

  • Faktura sendes ikke automatisk fra Fenistra til leietaker.
  • Fakturautsendelsen må fortsatt håndteres av regnskapsavdelingen eller via ditt eksisterende regnskapssystem.

 Veien videre – Sette opp integrasjon

For å kunne utnytte Fenistra til automatisk fakturering, må dere etablere en avtale med en meldingsutsender.

🔗 Aksesspunkter (EHF)

Leverandørene som nevnes fungerer som aksesspunkter for utsendelse av EHF (Elektronisk Handelsformat)-fakturaer.

For mer detaljert informasjon om aksesspunkter, EHF og BIS-formater, kan dere se veiledningen fra Digitaliseringsdirektoratet: https://www.anskaffelser.no/verktoy/veiledere/aksesspunkter-ehf-og-bis-formater

1. Velg leverandør og inngå avtale

Dere må ha en aktiv avtale med en av følgende leverandører (eller en annen dere foretrekker):

Leverandør

Anbefalt 

Merknad

Logic

ERP-nøytral. Kan kobles til alle regnskapssystemer.

Compello

ERP-nøytral. Kan kobles til alle regnskapssystemer.

Autoinvoice

Krever spesifikk tilgangsinformasjon for oppsett.

Både Compello og Logic er ERP-nøytrale, noe som betyr at de enkelt kan kobles opp mot alle regnskapssystemer.

2. Skaff nødvendig tilgangsinformasjon

Når avtalen er på plass, trenger vi spesifikk informasjon fra deres valgte leverandør for å fullføre integrasjonen i Fenistra.

Leverandør

Hvilken informasjon trenger vi?

Autoinvoice

1. API-nøkkel

 

2. Company UUID (Unik ID for selskapet)

Andre leverandører (Logic/Compello)

Vi vil informere om spesifikke tilganger etter valg av leverandør, men det er ofte snakk om tilgangsnøkler/brukerinformasjon for integrasjon.

Neste steg:

Så snart dere har en avtale på plass med en meldingsutsender og har hentet ut nødvendige tilgangsnøkler (spesielt API-nøkkel og Company UUID for Autoinvoice), vennligst send informasjonen til oss slik at vi kan fullføre oppsettet i Fenistra.