Fenistra
Transaksjoner
MVA-erklæring, E-faktura, Protokoller, Revisorbekreftet omsetning og Digital signering
TRANSAKSJONER
Inneholder:
Produktet er en skybasert løsning for innhenting av mva-erklæringer fra den enkelte leietaker, tilgjengelig på www.fenistra.net.
Den enkelte leietaker registrerer nødvendige opplysninger om bruken av lokalene via et intuitivt brukergrensesnitt. Oppfølging og kontroll ivaretas ved avstemming mot registrert kontraktsinformasjon i Fenistra Eiendom.
Enkel oppfølging av status på innleveringer, med tilhørende purringsrutiner, sikrer høy svarprosent. Besvarelsene kan benyttes overfor revisor samt i Due Diligence-prosesser.
Fenistra E-faktura
E-faktura er en elektronisk faktura som sendes fra fakturautsteder til fakturamottaker i form av en elektronisk fil.
Ønsker man e-faktura må man ta stilling til om mottaker er en forbruker, bedrift eller offentlig kunde. Dette angir man på leietakeren i Fenistra Eiendom.
E-faktura B2C (Bedrift – Forbruker)
E-faktura B2B (Bedrift – Bedrift)
Virksomheter kan gjennom denne tjenesten utveksle fakturaer seg i mellom. Enten det er til kunder eller leverandører. Filformatet er standardisert slik at det kan importeres i økonomisystemer.
EHF (Elektronisk Handelsformat)
I Norge er det offentlige standardformatet EHF (Elektronisk Handelsformat).
EHF er basert på den europeiske standarden PEPPOL, som er et nettverk hvor E-faktura utveksles. Alle statlige virksomheter er lovpålagt å benytte seg av dette formatet.
ELMA (Elektronisk mottakeradresseregister)
Dette er et norsk mottak register hvor bedrifter må registrere sitt aksesspunkt for å motta f.eks. fakturaer, purringer eller kreditnota. Det er Difi som utvikler og drifter dette registeret.
Aksesspunkt (meldingsformidler).
Fenistra
Protokoller
Brukeren velger aktuell eiendom, samt hvilken kontrakt det dreier seg om.
RBO - Revisorbekreftet omsetning
Fenistra Revisorbekreftet omsetning er en skybasert løsning for innhenting av leietakers årlige omsetning som er tilgjengelig på www.fenistra.net. Løsningen holder rede på hvilke leiekontrakter i Fenistra Eiendom som er omsetningsbasert, og dermed hvilke leiekontrakter hvor det er relevant å innhente forrige års omsetning.
Deretter kan man via noen få tastetrykk sende omsetningsoppgaven til leietaker, som mottar denne per e-post.
Den enkelte leietaker registrerer omsetningen via et intuitivt brukergrensesnitt. I etterkant av denne registreringen kan leietaker sende omsetningen til deres revisor eller regnskapsfører, som logger på og bekreftet omsetningen dersom denne er riktig.
Det medfølger purringsrutiner i løsningen, og mulighet for opplasting av omsetningsoppgaver som er levert manuelt. Innleverte omsetningsoppgaver lagres videre ned i Fenistra Omsetningsavregning, som videre beregner hvorvidt det medfører mer leie for forrige kalenderår, som genererer en faktura under egen node.
Fenistra Digital Signering
Produktet er et skybasert produkt, tilgjengelig på www.fenistra.net.
Brukeren velger hvilken eiendom, og hvorvidt det er en ny eller eksisterende leietaker som skal signere ny avtale / tilleggsavtale. Basert på informasjon fra signeringsprosessen etableres den digitalt signerte leiekontrakten automatisk i Fenistra Eiendom. Som en del av samme prosess, vil kontraktsdokumentet i form av PDF, bli gjort tilgjengelig i Fenistra Eiendom og Fenistra Kontraktsoversikt.