
Fenistra
MVA-erklæring for utleiere av næringseiendom
Automatiser innsamlingen av MVA-erklæringer og spar tid. Få full kontroll og overhold lovpålagte krav uten stress.

Fenistra
Få kontroll på MVA som utleier
Merverdiavgift (MVA) kan være komplisert. Som utleier av næringseiendom er det avgjørende å ha korrekt og oppdatert dokumentasjon. Vår løsning forenkler innsamlingen av MVA-erklæringer fra dine leietakere, sikrer din overholdelse av lovpålagte krav og reduserer risikoen for feil.
Enkel innhenting av MVA-erklæringer
Vår skybaserte løsning digitaliserer innhentingen av MVA-erklæringer fra dine leietakere.
Ref. merverdiavgiftsforskriften § 2-3-2 (2) - plikter utleiere av næringseiendom å fremskaffe en oversikt over bruken av leieobjektene i det inneværende året.
Leietakere fyller enkelt ut nødvendig informasjon via et brukervennlig grensesnitt. Systemet sikrer automatisk oppfølging, høy svarprosent og juridisk korrekt behandling (i samarbeid med Selmer Advokatfirma).
Oppfølging og kontroll ivaretas ved avstemming mot registrert kontraktsinformasjon. Enkel oppfølging av status på innleveringer, med tilhørende purringsrutiner, sikrer høy svarprosent.
Løsningen krever ikke lisens på andre produkter i Fenistra Eiendom.

Fenistra
Effektiver din MVA-håndtering
Forenkle innsamlingen av MVA-erklæringer med vår brukervennlige løsning. Send enkelt forespørsler til alle dine leietakere og få oppdaterte opplysninger direkte i ditt forvaltningssystem. Filtrer og organiser informasjon etter leietaker, bygg, lokale eller e-post. Leietakere fyller ut et digitalt skjema, og systemet følger opp automatisk med påminnelser. Alle data er lett tilgjengelige for nedlasting og rapportering, og lagres i henhold til bokføringsloven. Få også varsler om avvik og tilgang til tidligere års erklæringer.
De kan enkelt rapportere om underleieforhold eller investeringer gjort i løpet av året, og for investeringer kreves det at relevante dokumenter lastes opp.
Fenistra
Tips for en effektiv MVA-innsamling
Effektiviser din MVA-innsamling med disse tipsene. Å samle inn MVA-erklæringer trenger ikke å være en tidkrevende prosess. Her er noen steg som kan hjelpe:
1. Kommuniser klart og tidlig: Informer leietakerne i god tid om behovet for MVA-erklæringer og fristen for innsending.2. Planlegg fremover: Start innsamlingen tidlig for å sikre tilstrekkelig tid til oppfølging.
3. Automatiser med digitale verktøy: Bruk en løsning som Fenistra for å automatisere utsendelse, påminnelser og innsamling av erklæringer.
4. Digitaliser og lagre: Oppbevar MVA-erklæringene digitalt for enkel tilgang, søk og arkivering.
Fordelene med digital MVA-håndtering
Digitalisering av MVA-håndteringen gir betydelige fordeler for både små og store virksomheter. Oppnå en mer effektiv og sikker drift.
1. Spar tid og ressurser: Automatiserte prosesser reduserer behovet for manuell oppfølging og frigjør tid.
2. Økt sikkerhet og tilgjengelighet: Dine dokumenter er trygge, lett tilgjengelige og bidrar til en robust administrasjon.
3. Styrk relasjonen med leietakere: Bygger sterkere relasjoner til leietakerne gjennom mer oversiktlige og pålitelige systemer.
4. Sikre lovpålagt samsvar: Vær trygg på at din virksomhet overholder alle relevante lover og regler.

Fenistra
Enklere eiendomsforvaltning
For en vellykket utleievirksomhet er effektivitet og oversikt avgjørende. Fenistra tilbyr løsninger for eiere og forvaltere av næringseiendom, inkludert håndtering av kontrakter, arealer og økonomi. Våre verktøy gir deg beslutningsstøtte og sikrer optimal drift av dine næringsbygg, samtidig som du overholder alle relevante lover og regler.
Løsningene legger til rette for at næringsbyggene dine alltid er belagt – av de riktige menneskene og det blir enklere å gjøre gode investeringer med løsninger som gir dere beslutningsstøtte.
Ofte stilte spørsmål om MVA-erklæringer for utleiere
Noe du ikke fikk svar på her? Kontakt oss.
MVA-erklæringer bekrefter leietakers MVA-status, noe som er nødvendig for korrekt MVA-fakturering og fradragsrett.
Frivillig MVA-registrering gir deg rett til å fakturere MVA på husleie til MVA-registrerte leietakere og få fradrag for MVA på driftskostnader.
Manglende levering fra leietaker kan hindre MVA-faktuering og påvirke fradragsretten til utleier.
Innhent og oppdater MVA-erklæringer minst en gang årlig, eller ved endringer i leietakers MVA-status.